75 kiloa

keskiviikkona, elokuuta 02, 2017





Olen pitänyt painoa aina kovin tabuna asiana ja minulla on ollut vaikeaa myöntää edes ystäville painoani. Nykyisin koen asian ihan toisinpäin ja jos joku painoani kysyy niin sen tiedon mielelläni jaan. Ei minulla ole mitään hävettävää tämän vaa'an lukeman kanssa. Voisin toki olla laihempi ja kiinteämpi mutta tekisikö se minusta yhtään sen onnellisempaa. Ehkä. Entä sitten kun vaaka näyttäisi sen minun tavoitelukuni? Mitä sitten tapahtuisi? Jaksaisin varmasti juosta paremmin mutta se vaatisi kuitenkin jatkuvaa treenaamista kuten tälläkin hetkellä, sillä pelkkä laihuus ei takaa hyvää juoksukuntoa. Hyvän juoksukunnon voi nimittäin omata myös henkilö, jolla on ylipainoa. Ylipaino kun ei aina tarkoita ylenpalttista läskiyttä niin ettei jaksa liikkua metriäkään. Esimerkiksi kehonrakentajat ovat monesti painoindeksinsä ulkopuolella mutta ovat silti hyvässä kunnossa. 

Ylipaino ei ole este juoksemiselle.

Minun pituisen (167 cm) kuuluisi painaa alle 69,7 kiloa. Normaalin painon rajoissa saisin myös painaa 51,6 kiloa jonka itse määrittelisin äärimmäisen laihaksi minun pituisena mutta painoindeksitaulukon mukaan sekin olisi normaalia.  Minä olen lievästi ylipainoinen painoindeksitaulukon mukaan mutta se ei estä minua viilettämästä poluilla. Painoni ei määritä minua juoksijana sillä ylimääräisestä painolastista huolimatta olen jaksanut juosta maratoneja sekä ultramatkoja ja vielä ilman loukkaantumisia.  



Kyllä myönnän, että olisi hienoa olla painoindeksitaulukon mukaankin normaalipainoinen mutta muuttaisiko se mitään? Jos vain laihduttaisin tekemättä mitään liikunnallista niin saisin kyllä painon alas mutta todennäköisesti myös lihasmassani tippuisi. Yksinään vaa'an lukema kun on aika huono mittari. Kehonkoostumusta kokonaisuudessaan kannattaisi tavoitella mieluummin kuin tuijottaa pelkkää painoa. Toki on lajeja, joissa painolla on paljonkin merkitystä mutta minun kaltaiselleni perus kuntoilijalle, sillä pelkällä painolla ei ole mitään väliä. Minä olen enemmän kiinnostunut siitä, onko viskeraaliarvoni laskenut aloitettuani juoksun 3 vuotta sitten tai onko lihasmassani kasvanut viime mittauksesta. Nämä kertovat minulle enemmän siitä voiko kroppani hyvin ja onko urheilusta ollut oikeasti hyötyä parempaan vointiin.

Koen, ettei ylipainoni ole niin rajuissa mitoissa, että sen takia kannattaisi alkaa hankkimaan harmaita hiuksia. Toki jos timmissä kunnossa haluaisi olla niin painoa saisi pudottaa paljonkin mutta tämän hetkisessä elämäntilanteessa on niin paljon sulateltavaa muutenkin, etten jaksa laihdutusprojekteja juuri nyt. Mieluummin sitten vähennän niistä herkuista ja liikun sen mitä pystyn ja annan painon heilua siinä missä hyvältä tuntuu.

 Se on varmaa, että kun kroppa voi hyvin sisäisesti niin näyttää myös ulkoisesti paremmalta. 


Kuvat Mari








You Might Also Like

0 kommenttia

Like us on Facebook

Subscribe