Kireät pohkeet

perjantaina, kesäkuuta 02, 2017

Jalkani ovat ottaneet nokkiinsa jostain todenteolla ja taas lääkärin todettua juoksukieltoon on mietittävä mikä tässä jatkuvasti mättää. Treenimäärät eivät ole muuttuneet vaan päinvastoin pienentyneet reilusti viime kesästäja syksystä. Viime vuoden telakasta olen postannut juoksukielto, juoksukielto II, mielipiteitä on just niin monta kuin tekijääkin ja miltä tuntuu olla telakalla. Tämän hetkisen juoksukiellon syynä on sama typerä nilkka kuin viime vuoden lopullakin mutta kipu on vain eri kohdassa.  Oireet alkoivat huhtikuun lopulla ja Aurajoen yöjuoksun keskeytys johtui suurimmaksi osaksi nilkan kivusta joka alkoi samalla viikolla kun juoksukisat olivat. Olin ollut ensin hierojalla ja seuraavana päivänä osteopaatin hoidossa. Näiden jälkeen seuraavana päivänä oikean jalan säären alaosa sekä nilkka olivat kipeät ja turvonneet. Sinänsä Aurajoen yöjuoksusta tullut dnf ei niinkään harmita vaan se, ettei kivun syytä tunnun löytyvän. Aurajoen yöjuoksun jälkeen söin viikon kuurin tulehduskipulääkettä ja selvästi nilkan oireet hellittivät jonka johdosta Bodom trail 21 km sujui kuin tanssi.  

Treenit ovat sujuneet eiliseen asti ihan hyvin ja nilkassa ei pienen turvottelun lisäksi ole ollut muuta oiretta. Minulla oli maanantaina osteopaatille 2. käynti ja olin tälläkin kertaa hyvin innoissani siellä koska uusia jumeja löytyi yllättävistä paikoista, joissa en edes ollut tuntenut olevan mitään ongelmaa. Osteopaatti käsitteli myös oikean nilkan ja sai lisää "löysyyttä" ja tilaa nilkalle liikkua. Oikea nilkkani on ollut kovin jäykkä ja todennäköisesti se aiheutti huonon askelluksen jonka takia viime vuonna nilkka turposi ja kipeytyi ulkokehräksen seudusta. Nyt siinä tuntuu olevan kiertoa selkeästi enemmän. Kävin myös hierojalla eilen ja hitto, että teki kipeää.  Tiedän olevani hyvin laiska venyttelemään mutta nyt on aika ottaa opiksi tämäkin ja tehdä venyttelystä säännöllistä. Hieronnan jälkeen molempia jalkoja jomotti polvista alaspäin niin paljon koko tämän päivän, että hakeuduin lääkäriin. Sekä osteopaatti, että hieroja olivat sitä mieltä, että nilkassa voisi olla jänteen tulehdus. Pelkäsin tekeväni lisää hallaa jalalleni joten työpäivän jälkeen kävin työterveydessä. Olin jo valmiiksi asennoitunut siihen, että sieltä tulee kielto juosta ja tämä olikin ainoa asia miksi en olisi halunnut lääkäriin mutta ajattelin, että nyt jos jalassa on joku hoidettava juttu niin sen ehtii vielä hoitaa ennen Pallasta. Jos taas odottaisin ja treenaisin niin lopputulos voisi olla dnf myös Pallaksesta ja sitä en kestäisi.
Lääkäri oli vanhempi miespuolinen, jolla sympatiaa riitti. Olin suoraan sanottuna yllättynyt, että miten paljon hän jaksoi tutkia jaloistani kaikki mahdolliset ongelmakohdat ja miettiä mikä olisi vikana. Ollessani ns. rentona selälläni niin pohkeet olivat kivikovat eli eivät rentoudu vaikka muu kroppa oli rento. Koska hieronta teki vain hallaa niin diagnoosiksi tuli "lihaskrampit" pohkeissa. Suonenvedoista en kärsi ja suonenvetojen jälkeisen krampin kyllä tunnistaisin, mutta uskon kyllä, että pohkeeni ovat todella jumiutuneet ja vaatisivat lisää venyttelyä. Koko päivä on mennyt kärsiessä kun ei oikein pysty istumaan eikä myöskään seisomaan kun ei saa jaloille hyvää oloa vaan jatkuvasti jomottaa, levossakin. Viikon juoksukiellon lisäksi sain tulehduskipulääkekuurin ja suunnitelman siltä varalta, että tuon viikon aikana ei ala oireet helpottamaan. Olin ehkä hitusen helpottunut tästä diagnoosista koska pelkäsin, että minulla on akillesjänteen tulehdus enkä juokse seuraavaan puoleen vuoteen.  Tämä vaiva on kuitenkin ns. helpoimmasta päästä ehkä hoitaa eikä vaadi toimenpiteitä jos pohkeet pehmenee. Liikuntalääketieteen erikoislääkäri on sitten seuraava pysäkki jos tästä ei viikon sisällä toivuta.

Summa summarum lupaan pitää parempaa huolta jaloistani sekä koko kehosta. Nyt ei ole aikaa ottaa takapakkia enempää vaan suunnata katseet kohti heinäkuun puolivälin ultrajuoksikisaa Pallaksella ja tavoitella täydellistä kisakuntoa. Selkeä tavoite mielessä on helpompi toteuttaa vähän vaikeampiakin asioita kuten venyttely joka ei vain kuulu lempipuuhiini. Sen eteen on kuitenkin tehtävä aikaa ihan niin kuin juoksuunkin. Juoksukaan ei kulje jos ei jalat ole kunnossa, joten ei ole kiertotietä kuntoon tulemiseen ilman kehonhuoltoa. Onneksi apu löytyy läheltä nimittäin venytyksiä voi tehdä ilman apuvälineitä ja foamrollereita löytyy kaapista eri kokoisia, joten jos vaikka kaivaisi ne käyttöön.:)

You Might Also Like

1 kommenttia

  1. Höh, harmi, toivottavasti pääset pian taas juoksemaan! Suosittelen sulle joogaa! Lataa yogaia ja tee sieltä esimerkiksi juoksijan joogaa (joskus ne on nimellä joogaa urheilijalle). Mä olen huomannut, että joogasta on oikeasti hyötyä juoksijalle! Nuo ohjatut tunnit on tosi käteviä, sieltä löytyy myös rullailu- ja venyttelytunteja ohjattuna, jos omatoimisesti ei saa aikaiseksi (kuten mä..).

    VastaaPoista

Like us on Facebook

Subscribe