Juoksukisoihin ulkomaille

12 huhtikuuta

Olen aina tykännyt matkustamisesta mutta en ole koskaan pitänyt itseäni kummoisena kaupunkimatkailija. Aurinkorannat ja löhölomat ovat aina olleet enemmän sellaisia jotka vetävät puoleeni vaikka niilläkään en jaksa viettää koko lomaani rannalla maaten vaan tykkään liikkua ja tutkia mitä kohteessa on. Kuitenkin juoksun aloittamisen jälkeen aloin haaveilla juoksemisesta ulkomailla ja siihen kaupungit on mainio kohde. Useimmissa kaupungeissa maratonit juostaan kierrellen keskellä kaupunkia ja samalla näkee nähtävyydet.

Ensimmäisen reissun jälkeen olin paljon viisaampi sen suhteen mitä pitäisi ottaa huomioon lähtiessään ulkomaille juoksemaan. Nimittäin onneksi ensimmäiselle maratonille lähdettiin ihan vain naapurimaahan Viroon Tallinnan maratonille. Olin ilmoittanut minut sekä mieheni itse kisaan, varannut hotellin ja buukannut reittimatkat laivoihin.  Itse kun en ollut aiemmin maratonia edes juossut niin en kaikkea tietysti tajunnut huomioida kuten sitä, että hotellissamme aamiainen tarjoiltiin vasta klo 8.00, jolloin piti olla jo matkalla kisapaikalle. Tämä tietysti on asia joka vaihtelee hotellittain sillä jotkin hotellit kuten Kööpenhaminan maratonin reissulla 2016 Wake up Copenhagen hotelli tarjosi aamupalaa klo 5.00 alkaen, jotta maratonille menijät ehtivät syödä rauhassa. Kerran aamiaista ei ollut tarjolla heti aamusta eikä huoneessamme ollut minibaarikaappia niin ei auttanut kuin pistää mietintämyssy päähän, että mitähän sitä sitten aamulla syödään. Pyörittiin kaupoissa miettien mikä pysyy lämpimässä hyvänä ja oma gluteeniton ruokavalioni tuntui todella hankalalta Virossa. Jostain kaupasta sitten löysin riisikakkuja ja nutellaa, joita sitten vedin aamiaiseksi. Kohteen eksoottisuudesta riippuen kannattaa miettiä etukäteen sopiiko paikallinen ruoka omalle vatsalle ettei tule kisapäivänä ikäviä yllätyksiä.  Kööpenhaminan hotellissa tosiaan käytiin aamiaisella klo 5.00 mutta yllätykseksi aamiainen ei todellakaan ollut sellainen mitä oltiin odotettu. Itselle aamiaiselta ei löytynyt juuri mitään syötävää gluteenittoman ruokavalion takia sillä tarjolla oli leipää, leipää ja vähän enemmän leipää, joten onneksi olin varannut myös huoneeseen syötävää.
Olin varannut Tallinnan hotellin vain hinnan perusteella enkä niinkään sijainnin perusteella. Olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota siihen, että hotelli olisi lähtöpaikan vieressä, jolloin riittää, että lähtee hieman aikaisemmin lähtöalueelle.  Tuli sitten aamuverryttely tehtyä siinä samalla kun hölkättiin lähtöpaikalle. Kööpenhaminan hotellin valitsin nimenomaan pelkän sijainnin perusteella ja se olikin täydellinen sillä oli ihanaa päästä suoraan hotelliin suihkuun maratonin jälkeen kun oli alle kilometrin matka hotellille. Se mikä Tallinnan hotellin kanssa myös meni vikaan niin en ollut tajunnut varatessani pyytää, että saisimme pitää hotellihuonetta kauemmin, jotta olisimme voineet käydä suihkussa hotellilla eikä maratonin järjestämässä urheiluhallin suihkussa jonne kaiken lisäksi oli kiva pikku kävelymatka eikä löytynytkään ihan niin helposti.  Kööpenhaminan hotellia varatessa pyysin saada huoneen heti aamusta kun lentomme saapuu ja pyysin myös, että saisimme pitää huoneen siihen asti kunnes lentomme lähtee takaisin. Tämä onnistui hyvin ja ehdittiin ottaa maratonin jälkeiset päikkäritkin ennen kotiinlähtöä.

Juoksunumerot/kisakassi kannattaa ehdottomasti hakea edellisenä päivänä, sillä esimerkiksi Kööpenhaminan maratonilla kisaexpo oli toisella puolella kaupunkia eikä ollut kävelymatkan päässä meidän hotellista tai olisi ehkä ollut jos ei oltais oltu menossa maratonille mutta halusimme säästää jalkoja seuraavan päivän koitokseen.  Meillä meni nimittäin jonkin aikaa ennen kuin löydettiin perille julkisten kulkuneuvojen matkassa. Se olisi tuonut ainakin minun kaltaiselle stressaajalle överi stressit kisa-aamulle, jos olisi sinne pitänyt ehtiä.
Jos on aikaa niin suosittelen käymään lähtöalueella edellisenä päivänä niin tietää minne aamulla on suuntaamassa. Näin ollen ei tule aamulla paniikkia, että minne pitää mennä. Kokeneelle kävijälle tämä on varmasti ihan turha huomio mutta itseni kaltaiselle jännittäjälle tärkeä asia.

Henkisesti kannattaa aina varautua siihen, että kaikki ei välttämättä mene niin kuin Strömsössä ja voi joutua soveltamaan asioissa.  Suosittelen menemään kohdemaahan päivän tai pari ennen kisaa niin saa rauhassa tutustua kohteeseen ja nukkua kisaa edeltävät yöt hyvin. Missään tapauksessa en suosittele matkustamaan kisapaikalle kisaa edeltävänä yönä. Me olemme menneet aina päivää ennen kisaa paikan päälle ja siinä on rauhassa saanut syödä ja suunnitella tulevaa juoksua. Tallinnassa kävelimme aika paljon edeltävänä päivänä ja se tuntui jaloissa maratonilla. Siitä oppineena käytimmekin julkisia kulkuneuvoja Kööpenhaminassa ja jalat saivat enenmmän lepoa. Toki hyvähän niitä on verrytellä, varsinkin jos joutuu lentämään kohdemaahan mutta en silti suosittele tekemään mitään  kilometrin kävelykierroksia juuri ennen maratonia ellei jalat ole moiseen touhuun tottunut.

Lisäilen vielä muutamia hyviä vinkkejä joita olen saanut. Ennen matkalle lähtöä kannattaa tosiaan tarkastaa mitä matkavakuutuksesi ehdot ovat. Jos sinulle sattuu matkalla jotain tai jos kaikki ei mene matkalla hyvin (esimerkiksi lento myöhästyy niin, että et ehdi juoksukisoihin tms)  niin kannattaa tarkastaa ennen mitä vakuutuksesi korvaa.

Toinen hyvä huomio jota itseasiassa olenkin noudattanut niin minulla on ollut rahaa mukana siltä varalta, että on pakko keskeyttää, jolloin pääsee taksilla tai julkisilla hotellille takaisin. Hotellin avainkortti kannattaa ottaa myös mukaan keskeyttämisen varalle jos sitä ei ole mahdollista jättää hotellin respaan. Suosittelen kyllä mieluummin jättämään respaan ettei esimerkiksi putoa juoksuvyöstä tms.

Muistilista:

Tarkista hotellin sijainti ennen varausta.
Hotellista kannattaa myös varmistaa aamiais mahdollisuus jos maraton juostaan aikaisin aamulla.
Tarkista minibaarin saatavuus hotellissa. Saat eväät kylmään.
Varatessa kannattaa kysyä mahdollisuutta pitää hotellia pidempään.
Tarkista vakuutuksesi ehdot.
Ole ajoissa kohdemaassa.
Käy hakemassa kisakassi ja juoksunumero.
Käy katsomassa missä lähtöpaikka on.
Osta hotellille mukaan syötävää ja juotavaa aamuksi.
Laita kaikki vaatteet ja varusteet aamuksi valmiiksi.
Ota mukaan hotellinkortti ja muutama kymppi rahaa.
Nauti juoksusta ja kaupungin maisemista!

Tuleeko sinulle mieleen jota minkä lisäisit vielä listaan?  :)

Kuvat Kööpenhaminan ja Tallinnan maraton reissuilta 2015 ja 2016.











You Might Also Like

3 kommenttia

  1. Olipas kiva ja hyödyllinen kirjoitus! Itsellä olisi haaveena päästä Reykjavikin maratonille Islantiin ja Tokion maratonille. Saa nähdä milloin nämä toteutuisi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä haluaisin kanssa Islantiin juoksemaan. Pitäkö tehdä Takomorunnersin kanssa täsmäisku Islantiin? :D

      Poista
    2. Kuulostais ihan suunnitelmalta! Mulla olis täydellinen majapaikkakin siellä tiedossa. :P

      Poista

Like us on Facebook

Subscribe