Kevään juoksukisoihin valmistautumista

21 maaliskuuta

Kalenteria katsoessa alkaa kevään kisat olla jo lukkoon lyöty ja olisi aika skarpata kunnolla juoksutreenien kanssa. On oikeasti todella kamalaa sanoa edes ääneen, että maaliskuun juoksut on laskettavissa varmaan yhdellä kädellä. Onneksi ei kuitenkaan hätä ole kovin kummoinen sillä ensimmäisiin kisoihin on vielä kuukausi aikaa, joten vielä on säännöllisellä treenaamisella mahdollista saada itsensä hyvään juoksukuntoon.  Koska pääpaino kevään kisoissa on puolikkaan juoksemisessa niin kovin suurta treenimäärää en aio ottaa viikkoihin vaan pyrin pitämään kuntoa yllä ja saada taas juoksuharjoittelu mahtumaan viikkoihin. Viime marraskuussa kirjoitin postauksen tekosyitä, jolloin treenit kulkivat hyvin ja aikataulullisia ongelmia ei ollut. Tällä hetkellä tilanne on täysin päinvastainen ja suoraan sanottuna ahdistaa kaikki tekemättömät työt, joita ei vain ehdi siltikään tekemään vaikka omat ja miehen treenit ovat kokonaan jäässä tällä hetkellä. Tilanne on kuitenkin helpottamaan päin heti huhtikuun alussa ja siksi onkin tosiaan hyvä aika alkaa suunnittelemaan tulevien viikkojen treenejä.

Sitä ennen voisin käydä vielä läpi, että mihin kisoihin on tullut ilmottauduttua. Ensimmäisenä starttaa Aurajoen yöjuoksu huhtikuun lopulla, jossa matkana on kymppi. Seuraavana viikonloppuna siitä onkin jo Bodom trailin puolikas, jota odotan innolla sillä kyseessä on kevään ensimmäinen polkujuoksukisa. Bodomia on kehuttu paljon joten odotukset on korkealla tämän kisan suhteen. Maastonkin pitäisi olla suhteellisen helppoa eikä isoja nousuja kaiketi ole, ainakaan mitään Vaarojen maratoniin verrattavaa.  Bodomin jälkeen on sitten HCR:n puolikas. Olen mukana HCR:n street teamissa ja siksi onkin mukava mennä kisoihin isommalla porukalla vaikka kaikki toki juoksee omaan tahtiin niin on ennen juoksua ainakin tsemppiseuraa. HCR:n jälkeen olisi vielä Turku Trail cup ja jokin muukin lyhyen matkan polkujuoksukisa taisi täällä päin olla silloin.  Toukokuun viimeinen viikonloppu meneekin sitten Nuts Karhunkierroksella talkoohommissa ja juoksun merkeissä. On ihanaa päästä kannustamaan kisaan lähteviä juoksijoita ja olla auttamassa heitä.
Mitään aikatavoitteita minulla ei oikeastaan ole kyseisiä kisoja ajatellen sillä ne vaan luovat lisää ahdistusta varsinkin tässä tilanteessa kun puolet keväästä on mennyt harakoille treenien suhteen. Tavoitteena minulla on saada 3-4 treenikertaa viikkoon, joista yksi on pitkis (yli 15 km). Poluilla juokseminen on kuitenkin mulle se rakkain laji, joten polkuja tulen varmasti tallaamaan rutkasti vaikka suurin osa juoksukisoista on maantiellä juostavia.  Kenkiä tosin on käytävä testaamassa myös maantien puolella  mutta olen jo hyvin varma siitä, että kaikki kevään maantiekisat tulen juoksemaan uusimmilla juoksulenkkareilla eli New Balancen Zanteilla.  Lenkeistä 3 tulevat olemaan sekoitusta vetoja, vauhtia ja ylämäkiä.  Ajallisesti nämä eivät varmaankaan tule olemaan kovinkaan pitkiä lenkkejä vaan enemmänkin tekniikkaan ja vauhteihin keskittymistä.  En jaksa ottaa stressiä siitä etten ehdi treenaamaan tarpeeksi paljon mutta jotain treeniä viikkoihin on saatava mahtumaan. Aikatavoitteet ja viikkokilometrimäärät saavat stressitasoni nousemaan heti kattoon, joten aion mennä aika paljon omaa kroppaa kuunnellen. On turhaa yrittää liian paljon ja liian pitkiä lenkkejä jos ne eivät tunnu hyvältä.

Parhaimmillaan juoksu on kuitenkin keino purkaa stressiä ja antaa ajatusten kadota mielestä. Harrastan juoksua koska saan siitä hyvän fiiliksen enkä siksi, että tavoittelisin aina vain parempia aikoja. Minun kroppani on aika kaukana juoksijan unelmavartalosta ja jos totta puhutaan olisi minulle varmasti paljon parempiakin lajeja joissa pärjäisin paremmin mutta juoksusta on tullut minulle mielekästä puuhaa. Enää ei tarvitse miettiä mitään lähtiessään juoksemaan saadakseen ajan kulumaan vaan voin juosta ihan vain juoksemisen ilosta.  Kisat ovat minulle tärkeitä kuten itse juokseminenkin mutta kisoissa tavoittelen enemmänkin omien rajojen rikkomista ja uusien kokemusten keräämistä. Kisojen tunnelmat ja reitit ovat jo syy ilmoittautua ja jos samalla näkee tuttuja niin on sitäkin parempi syy osallistua. Kukapa ei haluaisi fiilistellä tutun kanssa tunnelmista juuri ennen kisoja. :)

Mitä kisoja sinulla on kalenterissa tälle keväälle? Sujuuko treenit hyvin? 
 
Kuva Ellen Kivistö

Takki Salomon
Housut 2XU
Kengät Nike

You Might Also Like

6 kommenttia

  1. Vuosi alkoi tosi hyvin juoksun suhteen mutta sitten alkoi nämä jalkaongelmat jotka on vieneet rapiat kuusi viikkoa hyvää treeniaikaa pois kalenterista. Nyt parhaillani rukkaan itselleni kuntoutussuunnitelmaa jonka mukaan lähteä taas rakentamaan juoksukuntoa takaisin. Jalka ei vielä kestä juoksemista enkä saa vetää sitä tukkoon, joten vesijuoksu, pyöräily, lyhyet kävelylenkit ja harkittu lihaskunto on nyt päälajeina. Tavoitteena olisi päästä juoksemaan puolikas Kokkola cityrunilla ja siitä kahden viikon päästä Karhunkierrokselle 53 km. Saa nähdä miten käy. :) Aikatavoitteet olen heittänyt kans romukoppaan ja keskityn siihen että saisin taas terveen paperit käteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti olet päässyt taas juoksun pariin jalkaongelmien jälkeen.Tsemppiä treeneihin.:)

      Poista
  2. Moikka,
    kiinnostava postaus!
    Itselläni on edessä toukokuussa HCR ja kesäkuun alussa eka maraton Tukholmassa.
    Olen juossut aiemmin puolikkaan ja valmistauduin siihen lähinnä ohjaamalla ryhmäliikuntaa, joten paineita ei ole. Juoksu on tuttu laji lapsesta lähtien, mutta taukoja on. Nyt on myös pientä liikapainoa, joten juokseminen on raskaampaa kuin silloin, kun olen ollut kevyempi.
    En ole talvijuoksija, joten olen juossut nyt vasta 1, joskus 2 lenkkiä viikkoon. Nyt on tarkoitus alkaa tihentää juoksutahtia ja pidentää matkaa.
    Lisäksi käyn salilla ja joogaan.
    Itselläni ei ole kovia aikatavoitteita ekalle maratonille, mutta varmasti mitä lähemmäksi mennään, sitä enemmän alkaa jännittää.
    Tsemppiä lenkeille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei siistiä, että pääset heti testaamaan Tukholman uutta reittiä. Tsemppiä maratonille!

      Poista
  3. Olipa kiva löytää tämä blogi. Itse olen aloittanut vasta juoksun nollakunnosta puoli vuotta sitten jalkaleikkauksen jäliltä. Ekat 3kk meni opettaessa jalkaa toimimaan ja olin varma etten juokse ikinä enää. Nyt kuitenkin olisi suunnitteilla osallistua 7km juoksukisaan mutta tapahtumat täysin vieras maailma minulle. Täytyykö kuulua esim. seuraan ja kehtaako 10km/h vauhdilla moiseen edes osallistua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tarvitse kuulua seuraan voidakseen osallistua juoksukisoihin. Rohkeasti vaan joukkoon. Kisoissa näkee kaiken tasoisia juoksijoita eikä kukaan toinen juoksija katso siellä, että miksi joku juoksee hiljaa ja joku nopeammin. Onnea kisaan.:)

      Poista

Like us on Facebook

Subscribe