Talvijuoksun varusteet

25 helmikuuta

 
 
Juoksu talvella voi olla joko todella mukavaa tai todella ahdistavaa riippuen siitä miten on osannut pukeutua koitokseen. Pukeutuminen talvijuoksuun on myös omanlaisensa haaste ja vaatii ehkä muutaman talven opettelua kunnes oppii mitä kannattaa päällensä laittaa. Useimmiten on aina liian paljon tai liian vähän mutta juuri sen sopivan vaatemäärän päälle laittaminen on koko prosessin vaikein vaihe.

Minä vihaan kerrospukeutumista ja yritän pukea mahdollisimman vähän kerroksia, jotta ei tarvitse lähteä ulos michelin ukkona.  Voin hyvin pukea aluskerraston ja siihen päälle lenkkivaatteet mutta sellainen neljän paidan yhdistely ja takki päälle saa voimaan pahoin ja koti-ovella. Haluan lähteä lenkille niin, että alkumatkasta palelen sillä tiedän, että jonkin ajan kuluttua olen hiestä märkä.  Olen tässä nyt muutaman talven kokeillut eri vaihtoehtoja ja löytänyt vihdoinkin minun tarpeisiini sopivat lenkkivaatteet.
Mieheni osti viime vuonna Salomonin tuulihousut (samantyyliset löytyy täältä) ja olen metsästänyt kaikki mahdolliset nettikaupat, että löytäisin moiset housut myös itselleni.  Samanlaisia housuja ei löyty mistään joten kohta on taivuttava ostamaan jotkut sinne päin olevat.  Kyseiset housut on olleet ihan mahtavat juostessa ja vaikka ovat miesten mallia niin sopivat ainakin minulle silti hyvin.  Housut ovat tarpeeksi ohuet ja hengittävät hyvin, jolloin niiden alle on mukava laittaa juoksutrikoot tai lämpökerrasto.  Silloin kun mies lähtee mukaan juoksemaan joudun valitettavasti laittamaan omat tuulihousuni jalkaan ja niiden alle juoksutrikoot tai lämpökerrasto. Olen harkinnut talvijuoksutrikoita mutta en ole niitä vielä ostanut sillä mietityttää ovatko ne tarpeeksi lämpimät sellaisenaan vai tarviiko niiden kanssakin toiset housut. Jos Teillä on kokemuksi hyvistä talvijuoksutrikoista niin otan kaikki vinkit vastaan.:)

Takin alla minulla on useimmiten lyhythihainen paita ja joko lämpökerrasto tai pitkähihainen juoksupaita. Jos on kovin kylmä niin lämpökerrasto sekä pitkähihainen juoksupaita sekä lämmin takki mikä on Salomonin hiihtomallistosta. Käytän talvella juostessa hiihtohanskoja, jotka on tarpeeksi lämpimät pitämään sormet lämpiminä koko lenkin ajan. Hanskoja vaihtelen sitten ohuempiin kelien lämmetessä.

Pipot aiheuttavat minussa ahdistusta, joten suosin tuubihuiveja/buffeja. Toinen menee kaulan suojaksi ja toinen päähän. Tykkään siitä, että korvat ovat piilossa kylmältä mutta ettei koko pää ole pipon alla.  On niitä varmaan hengittäviä juoksupipojakin olemassa mutta noilla olen pärjännyt tähänkin asti, joten niillä mennään.

Säärystimet ovat kova sana oikein kylmillä keleillä sillä ne pitävät pohkeet/sääret lämpiminä. On mukavampaa juosta kun jaloissa kiertää veri eikä tartte pelätä pohjekramppeja. Itsellä menee jalat tosi helposti jumiin kylmällä kelillä, joten äidin kutomat säärystimet ovat olleet kovassa käytössä.

En omista nastalenkkareita, joten juoksen talvella ihan samoilla lenkkareilla kuin kesälläkin. Salomonin tai Inovin polkujuoksukengät on useimmiten jalassa kyseisten lenkkareiden mukavuuden takia.  Lumisella kelillä laitan gaitersit jalkaan, jotta lumi ei pääse kengän sisään mikä taas takaa mukavamman juoksun.

Tärkeintä on mielestäni kuitenkin se, että lähtee sinne lenkille säästä riippumatta.  Jos tulee kuuma tai liian kylmä niin juoksee sitten vain lyhyemmän lenkin. Hyvällä varustuksella voi sitten vetää pidemmän lenkin. Talvi on Suomessa ihan mahtavaa aikaa ( jos ei oteta loskakeliä mukaan) ja hyviä juoksukelejä on talvellakin useasti. Liian usein kuulen tekosyyn "siellä on niin kylmä" mutta se on vain varusteista kiinni.  Jos haluaa lenkille niin on valmis myös laittamaan enemmän vaatetta päälle, jotta siellä se lenkin ajan pärjää.  Vai mitä mieltä sinä olet?

Juoksetko sinä säällä kuin säällä?


You Might Also Like

6 kommenttia

  1. Kyllä, talvijuoksu on varustelukysymys! Mitä tulee talvijuoksutrikoisiin, niin mä en todella pysty niillä pelkästään juoksemaan pakkasessa. Toimii 0-8(10) asteessa. Moni tästä varmasti eri mieltä kanssani. Itsellä etureidet kipristelee sietämättömästi pakkasessa, joka vaikuttaa kyllä lihasten käyttöön ja rentouteen. Mun paras ostokseni talveen on ollut (nastalenkkarit ja) windstopper-kerrasto. Niiden päälle solahtaa helposti trikoot tai tuulihousut ja talvijuoksupaita tms. Suosittelen!

    Eilen oli jopa teillä/pyöräteillä niin paljon välillä lunta, että mietin miten kevyeltä täytyy keväällä juoksun tuntua 😉. Katsotaan pääseekö huomenna metsään juoksemaan vai ryömimään 😀

    Nautinnollisia lumilenkkejä (kohta ne on taas ohi..)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisi kyllä itsekin satsata nastalenkkareihin mutta en ole saanut aikaiseksi tutustua tarjontaan. Mukavia treenihetkiä Heini!:)

      Poista
  2. Säällä kuin säällä mennään ;) Haha, mietin eilen ihan samaa kuin Henni yllä, että kyllä paljailla kaduilla juostessa täytyy keväämmällä olla todella kova meno, kun auraamattomilla teillä rämmin. Mä olen aika kuumaverinen ja pärjään vielä -15 asteessa talvijuoksutrikoilla. Mulla on Puman, Asicsin ja 2xu:n versiot, ja kaikki ajaa kyllä asiansa. Nilkkojen suojana on yleensä alle -5:ssä säärystimet, jotka lämmittää sitten jalkojakin. Tänä talvena ei onneksi ole ollut -20 kovempia pakkasia, ne ottaa mulla turhan kovasti henkeen. Mutta -12 pystyy vielä omaa vauhtiaan juoksemaan. Sellasessa kelissä mulla on yleensä nuo talvijuoksutrikoot, ohut merinovillanen alupaita, sen päällä juoksupaita ja sitten ohut juoksutakki joka pitää tuulta. Mä kans vihaan pipoja, joten pannalla tai huivilla pärjää. Kovat treenit teen suosiolla talvikaudella matolla tai hallissa, mutta kyllä ulkona juokseminen on kuitenkin kivempaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon vilukissa ja vihaan kylmää olotilaa mutta juoksemaan on lähdettävä kylmin päin sillä ei se kamala kuumuuskaan ole kivaa. Eikä niitä ylimääräisiä vaatteita sitten taas saa mihinkään laitettua matkalla. Ulkona juokseminen on kyllä hurjan paljon mukavampaa kuin sisätiloissa. Tsemppiä treeneihin Salla!

      Poista
  3. Juoksen säällä kuin säällä.:) Jos on joku -20 astetta niin sit juoksen kyllä salilla, mut en matolla jaksa hirveen pitkiä juosta, kun se seinään katselu alkaa kyllästyttämään.. Mä muuten ostin pipon missä on ponnarille reikä, ennen sitä vihasin kans pipoja juostessa. Aika vähän itse säädän talvivaatteiden kanssa, housuina usein kerrastohousut ja päälle trikoot, yläosaan kanssa kerrastopaita ja tavallinen juoksupaita. Niillä olen pärjännyt hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon muuten joskus nähnytkin jollain moisen pipon. Pitäisikin harkita sellaisen ostoa. Kiitos vinkistä Jenni! :)

      Poista

Like us on Facebook

Subscribe