10 x juoksijan yleisimmät virheet

maanantaina, helmikuuta 13, 2017

1. Juokset liian paljon liian pian. Pitäisi malttaa rauhassa lisätä kilometrejä viikkoihin eikä tehdä kuten minä joka nostin kilometrimäärää liian pian liian paljon jonka jälkeen jalkavaivat alkoivat. Myös kuntoutumisen jälkeen on syytä edetä maltilla eikä heti ilmoittautua maratoonille.
2. Huono tankkaus. Muista hyvin rankkojen lenkkien jälkeen syödä hiilareita ja proteiinia korjaamaan treenien aikana lihaksiin tulleet vauriot.  Jos et heti pääse kotiin syömään kunnon ruokaa niin nauti lenkin jälkeen palautusjuoma.
3. Aurinkorasvan käyttö. Itse en ainakaan koskaan muista laittaa aurinkorasvaa lähtiessäni lenkille ja kesällä varsinkin se oli hyvinkin aiheellista.  Ehkä sen sitten oppii kun kerran palaa kunnolla.
4. Keskivartalon treenaaminen jää monelta unohduksiin vaikka sen kuntoon saaminen auttaisi  lisäämään juoksuvauhtia. Myös keskivartalon hallinta juostessa parantuisi ja juoksuasento olisi parempi.
5. Kilpaileminen liian pian juoksuharrastuksen aloittamisesta. On vaikeaa hillitä fiiliksiään kun juoksu tuntuu jo sujuvan. Tottakai sitä haluaa heti kilpailla, jolloin saa vertailukelpoisia tuloksia. Itse osallistuin ensimmäiselle puolikkaalle elokuussa 2014 kun olin aloittanut juoksun maaliskuussa 2014. Tulos ei tietenkään ollut hyvä mutta tyytyväinen olin siitä, että tulin maaliin hengissä.  Mikäli ei halua huonoja tuloksia on syytä treenata juoksua enemmän ennen kilpailuun ilmoittautumista.

6. Kuinka moni arvioi itse oman vointinsa eikä mene lääkäriin ennen kuin jalka on kuoliossa? Juoksijat tuntevat kroppansa kuin omat taskunsa ja heillä on jokaiseen vaivaan jokin parannuskeino. Joskus kuitenkin on parempi lampsia lääkärin vastaanotolle hakemaan kunnon (oikeanlaiset) hoitokeinot vaivan parantamiseksi. Itse veivasin jalkavaivan takia aika kauan ennen kuin suostuin menemään lääkäriin, josta sain diagnoosit ja apua jalan kivun hoitoon.

7.  Venytellä ehtii kotonakin. Olisikohan juoksukoulussa olijan yleisin virke lähtiessään juoksutreenien jälkeen kotiin? Kyllä olen käyttänyt tätä itsekin ja kyllä olen skipannut venyttelyt päästyäni kotiin. Myös kotimaastossa tehtyjen lenkkien jälkeen aina hoen itselleni, että suihkun jälkeen sitten venyttelen. What?! Niin ei ole tapahtunut kovinkaan usein.
8. Univaje. Älä lähde lenkille vähäisten yöunien jälkeen sillä todennäköisesti tulet sieltä entistä huonotuulisempana takaisin. Nuku mieluummin päikkärit ja sitten lähdet lenkille tai vaihtoehtoisesti nukut seuraavan yön kunnin yöunet ja siirrät lenkkeilyn seuraavalle päivälle.

9. Duracell-pupu. Tiedätkö sen fiiliksen kun motivaatio kärpänen puree oikein kunnolla eikä malttaisi olla treenaamatta joka päivä? Siltikin pitäisi muistaa levätä ja antaa kehon palautua. Liian kova treenaaminen altistaa sairastumisille ja rasitusvammoille. Jossain vaiheessa voi koko motivaatio hävitä kun on jatkuvasti ollut treenaamassa  mutta pää ja keho kaipaisi palautusta.

10. Älä yritä mahdottomuuksia. Moni on aloittanut juoksun ihan vain saadakseen paremman fiiliksen tai laihduttaakseen, mutta hyvin pian se unohtuu ja asetetaan itselle ihan huikeita tavoitteita.  Itsehän olen tästä ihan paras esimerkki. aloitin juoksemisen juurikin saadakseni painoa alas. Juoksufiilis kuitenkin vei mennessään ja tavoitteet ne vaan kasvavat vuosi vuodelta. En tosin kaipaa niinkään parempia aikoja maratonissa, puolikkaassa tms. vaan haluan kokea seikkailuja sekä elämyksiä. Pitäisi silti muistaa se syy miksi on alunperin aloittanut juoksemisen, jotta juoksusta itsestä ei tule stressaavaa vaan stressin poistaja.




You Might Also Like

5 kommenttia

  1. Hyvä listaus. :) Venyttely on kyllä sellainen juttu jota tulee laiminlyötyä.. Olen laittanut töissä muistutuksen puhelimeen että venyttelen vähintään kerran päivässä toimistotöiden lomassa. Lisäisin tähän vielä hieronnan! Kunnon urheiluhieroja kerran kuussa tekee ihmeitä lihaksille ja aineenvaihdunnalle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, hieronta on kyllä ehdottoman tärkeää. :)

      Poista
  2. Itse yritän tällä hetkellä saada painoa alas ja reilu viikko sitten innostuinkin lenkkeilystä. Aloitin kävelyllä ja seuraavalla lenkillä vuorottelin juoksun ja kävelyn välillä. Innostus vei mennessään ja kävin juoksu/kävely lenkillä jopa 4 kertaa viikossa. Ja nythän se sitten kostautui, sunnuntaina yritin mennä juoksulenkille mutta se jäi yritykseksi. Jo lämmittelyksi kävellessäni alkoi oikeaan sääreen sattumaan ja se vain paheni lenkin aikana. Eli siis penikkatauti iski :( Se on aikaisemminkin kiusannut mutta ei kyllä näin pahana. Täytyy varmaan tämä koko viikko malttaa lenkkeilyn suhteen ja tehdä muuta treeniä kotona. Jos sitten ensi viikolla lähtisi kokeilemaan uusiksi (: Osaatko muuten yhtään sanoa että voisiko tämä penikkavaiva olla lähtöisin kenkien pohjaan kiinnitettävistä nastoista? Ostin siis semmoiset liukuesteet juoksukenkiin mitkä vedetään sen pohjan yli, voisiko se estää kengän "vaimennusominaisuutta" sen verran että penikat nyt siitä ottivat itseensä? Näin opiskelijana ei ole varaa ostaa niitä nastallisia juoksukenkiä niin koitin tälläisella ratkaisulla. Meilläpäin nastat ovat aika must kun asun maalla eikä täällä levitetä hiekkaa teille. Juoksukenkieni pitäisi olla hyvät, liikkeessä silloin katsottiin omalle askeleelleni sopivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että olet innostunut lenkkeilystä. :)

      Itsellä ainakin alkuun vaivasi penikat pahemmin kuin mitä nyt muutaman vuoden jälkeen kun treeniä on ollut enemmän. Uudet kengät, liukkaus ja erilainen maasto voi hyvinkin aiheuttaa penikkavaivaa. Liukkaus yksistään voi olla syynä sillä liukkaalla juostessa tulee väkisin jännitettyä kroppaa joka taas muuttaa juoksu askellusta sekä tekee juoksuasennosta erilaisen. Nämä muutokset taas aiheuttavat niitä ylimääräisiä vaivoja.

      Jos haluat juosta liukkaalla liukuesteiden kanssa niin suosittelen juoksemaan lyhyitä matkoja, jolloin vähennät jännityksen/kireyden määrää kropassa. Ehdottomasti kannattaa lenkkien jälkeen venytellä kunnolla. Myös kompressiosäärystimet ovat minulla toimineet penikkavaivoihin.

      Poista
  3. Keskivartalon treenaaminen ja venyttely kyl unohtuu liian usein... hyvä listaus oli kyllä ja kaikkiin noihin kyl vois syyllistyä itse kukin joskus😉

    VastaaPoista

Like us on Facebook

Subscribe