Juoksijan testit

tiistaina, marraskuuta 01, 2016

Kuulun siihen juoksijaryhmään, joka rakastaa kaikkia laitteita millä voi mitata juoksua.  Samaan kategoriaan voi lisätä myös kaikki testit, joilla voi testata kehittymistä juoksussa. Tai kyllähän juoksuun liittyviä testejä voi tehdä ihan vain omaksi iloksikin ja siksi,että tietää missä kunnossa on noin niin kuin ylipäätään.

Cooperin testi on yksi niistä kamalimmista mitä tiedän tai näin oletin.  Olen viimeksi joutunut cooperin testiin opiskellessani lähihoitajaksi. Minulle, huonokuntoiselle ja huonosti syövälle opiskelijalle testi tarkoitti hikeä verta ja kyyneleitä. Vältyin tosin kaikilta koska kävelin 12 minuuttia. Silloin ei kiinnostanut ollenkaan liikkua saati juosta cooperia. Keväällä 2016 juoksukoulussa oli sua tarttua haasteeseen ja juosta cooper. Olin aika innoissani vaikka jännitti todella paljon. Oli todella lämmin päivä ja helteessä juoksu ei silloin eikä nytkään ole mikään ihanne sää minulle mitä tulee treenaamiseen. Juoksin muistaakseni 2420 metriä ja olin ihan tyytyväinen vaikka uskon, että nyt kun on treeniä takana enemmän niin voisin juosta paremminkin.

Itselle hankalaksi testimatkaksi on osoittautunut 1 kilometrin matka. Se tuntuu liian pitkältä ja ehdin hyytyä ennen puolta väliä. Aloitan siis aina liian kovaa mikä harmittaa 500 metrin kohdalla. Olen tuonkin matkan kuitenkin 4,25 minuuttiin juossut mikä on lähiaikoina juostu eli kovin paljon en tällä hetkellä pystyisi aikaa parantamaan. 1 kilometrin juoksutestin perusteella on kuulemma helppo ennustaa muiden matkojen arvoja.

Se mikä itseäni eniten kiinnostaisi olisi juoksumatolla juostava testi, jossa mitataan laktaatti-arvoja. Jos vaikka seuraavaksi pääsisin siihen.

Mikä on sun suosikki -tai inhokkitesti liikunnan saralla? Mitä mieltä olet testeistä, ovatko ne hyviä mittareita ?

*Kuva Mari*



You Might Also Like

1 kommenttia

  1. Mulle cooper on helpompi, kun 1500m testi, joka meillä oli esim. lukiossa aina joskus. Kilsan matka voisi olla vielä vaikeampi, voisi tosiaan olla vaikeuksia rytmittää juoksua niin, ettei vauhti oli liian kova alkuun, mutta kuitenkin niin ettei hidastele liikaa.. Pääsispä taas juoksemaan :)

    VastaaPoista

Like us on Facebook

Subscribe