Kisakausi ohi

sunnuntaina, lokakuuta 23, 2016

Nyt on aika keskittyä treenaamiseen ja pohtia tulevaa. Vaarojen maraton oli kauden viimeinen kisa ja sen myötä ultrajuoksu innostus vain lisääntyi vaikka olisi voinut kuvitella DNF:n laskevan motivaation nollaan. Haluan tehdä kaiken täysillä mihin ryhdyn, joten luovuttaminen on oikeasti ihan vihoviimeinen asia minkä teen. Ensi vuonna AION juosta ultramatkan loppuun asti! Se olkoon tavoitteeni ensi kaudelle.

Talviteloille meneminen ei näin ollen tule kuulonkaan vaan treenit jatkuvat täysillä koko talvikauden. Vauhtisammakon juoksuvalmennus jatkuu joulukuuhun saakka ja sen myötä juoksua tulee treenattua  5 kertaa viikossa ja päälle vielä 2 lihaskunto treeniä. SatsElixian jäsenyys helpottaa treenaamista sillä kuntokeskuksen lapsiparkki on mitä oivallisin keksintö kun kummatkin vanhemmat treenaavat ja vielä samanaikaisesti. Meidän muksut viihtyy lapsiparkissa hyvin joten on huojentavaa treenata kun tietää ne pärjää siellä kyllä sen hetken mitä treenit kestävät. Uutta on ollut juosta juoksumatolla mutta yllättävää kyllä tunnin juoksutreeni matolla ei tunnu niin pahalta. Myöskin vauhtivedot onnistuvat hyvin juoksumatolla vaikka eihän sitä voi verrata radalla juoksemiseen milläänlailla. Lapsiparkin ansiosta pääsemme kuitenkin yhdessä juoksemaan ja voimme käyttää muita lapsevahtejamme pidempiin treeneihin sillä lapsiparkissa aika on rajallinen jonka lapsi saa siellä viettää.  Yhdessä treenaaminen on meille kuitenkin tärkeä asia sillä myös kisaamme yhdessä.

Lihaskuntoa on tarkoitus saada paremmaksi ja keskittyä juurikin niihin lihasryhmiin, joita juoksussa tarvitsee käyttää. Vaikka minulla varmasti on jaloissa voimaa niin ei silti ole tarpeeksi koska Vaarojen maratonin mäet selättivät minut ihan täysin. Keskivartalon lihakset (jotka minulla ovat varmaan olemattomat) vaativat todellista tekemistä ja nyt minulla on pitkä talvi edessäpäin aikaa saada niitä lihaksia sinne mistä niitä puuttuu.  En ole mikään salikissa joka jaksaisi puurtaa punttien kanssa monta kertaa viikossa mutta sen verran voisin yrittää edes jaksaa panostaa lihaskunnon treenaamiseen, että juoksu kulkisi paremmin. Mäki- ja polkujuoksu vaikuttaa lihaksiin,jänteisiin ja niveliin ihan eritavalla kuin maantiejuoksu. Alamäkijuoksussa reidet toimivat jarruina, ylämäessä pakarat taas toimivat voimanlähteenä ja pohkeet toimivat kehon työntövoimana. Näihin asioihin on tarkoitus keskittyä talven aikana.

Mitä suunnitelmia tai tavoitteita sulla on talven ajaksi?



You Might Also Like

4 kommenttia

  1. Tsemppiä talven treeneihin! Joko luit uusimmasta Juoksija-lehdestä jutun ultrajuoksusta? Oli hyvä ja havainnollistava juttu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juoksija-lehden ultrajuoksu artikkeli oli hyvä paketti.

      Poista
  2. Mulla on tavoitteena parantaa vauhtikestävyyttä, se on nyt ihan retuperällä, koska olen keskittynyt enemmän peruskestävyyteen. Polkujuoksu kiinnostaa muaki nyt paljon ja on enemmän tavoitteet siellä puolen.

    VastaaPoista

Like us on Facebook

Subscribe