Kehonhuoltoa isolla K:lla

04 elokuuta

Juoksutrikoot Bumfit
Kehonkuolto on viime viikkojen aikana korostunut ihan pakon sanelemana. Tämä pitäisi kyllä muistaa ennen kuin  on jo jumissa mutta miten ollakaan sitä alkaa keskittymään kehon huoltamiseen vasta sitten kun on kipeä.

Jalat ja selkä on jumissa eikä juuri mitään liikkuvuutta ole jäljellä. En ole ennen juoksu harrastuksen aloittamista tajunnut miten jäykäksi ihminen voi tulla. Olen aiemmin käynyt ryhmäliikunnoissa ja kävellyt paljon, mutta en muista, että olisin koskaan ollut noin jäykkä tai, että minulla olisi ollut näin paljon vaivoja. Ei ole vanhaksi tulemista mutta uskon, että myös "yksipuolisella" treenillä on tähän suuri vaikutus. Nyt kesän aikana on tullut vain juostua eikä liiemmin tehtyä mitään muuta kuten lihaskuntoa. Onneksi Vauhtisammakon lihaskuntotreenit ovat taas alkaneet ja pt:n kanssa tehdään myös monipuolisempia treenejä. Näin alkuun taas lihakset ovat menneet vissiin aikamoiseen sokkiin kun ihan joka paikkaan sattuu ja todellakin tiedän missä kohdissa lihaksia on. Useimmiten nämä alkusokin lihaskivut häviävät kun treenaa enemmän.

Miten sitten pidän kehostani huolta?

- Käyn säännöllisesti kerran kuukaudessa hierojalla
- Rullailen epäsäännöllisen säännöllisesti 
- Venyttelen lenkkien jälkeen (tämä osin alkanut toteutumaan vasta nyt parin viikon sisällä)
- Olen alkanut tekemään erilaisia liikkuvuusharjoitteita 
- Juon paljon vettä ja annan kropalle tarpeeksi energiaa
- Pidän viikossa myös lepopäiviä, jolloin en tee mitään

Jos saisin vielä lisätä kehonhuoltoon vaikuttavia juttuja niin 
- ehdottomasti haluaisin käydä joko avantouimassa/kylmähoidossa (cryo)/kylmäaltaassa uimassa treenien jälkeen
- haluaisin mennä kiropraktikolle avaamaan kropan lukkoja (joita löytyy tästä kropasta varmaan enemmän kuin uskonkaan)


Mitkä on sun keinot huoltaa kehoa?

You Might Also Like

0 kommenttia

Like us on Facebook

Subscribe