Vapaus suunnitella itse juoksutreenit

keskiviikkona, heinäkuuta 13, 2016

Olemme pitäneet kesän taukoa juoksukoulusta mikä on mahdollistanut täysin omien treenien suunnittelun. Vaikka treenit eivät ehkä ole olleet yhtä intensiivisiä kuin juoksukoulussa niin olen pyrkinyt tekemään hieman edes eri vauhtisia ja eri mittaisia lenkkejä. Kehitys ei ehkä ole ollut niin huimaa kun olen juossut yksinään mutta olen saanut panostettua enemmän niihin osa-alueisiin jotka ovat kaivanneet kehitystä kuten sykkeiden saaminen alemmas juostessa.

Viikot olen pyrkinyt jotenkin edes suunnittelemaan etukäteen, mutta koska reissut ym menot ovat sekoittaneet kalenteria niin pari viikkoa on menty vain sillä ajatuksella, että kunhan liikkuu niin hyvä sekin on. Ensi viikolla alkaa omalta osaltani arki taas kun palaan kesäloman jälkeen töihin ja näin on helpompi mahduttaa pidempiä lenkkejä viikkoihin. Ideaaliviikko koostuisi 5 kilometrin vauhtilenkistä, yhdestä kunnon mäkitreenistä ja yhdestä yli 20 kilometrin lenkistä. Suurin osa treenistä pitäisi saada tehtyä poluilla, metsässä ym pehmeällä alustalla. Olen kuitenkin tyytyväinen jos saan edes yhden tai kaksi lenkkiä juostua maastossa hiekkatiellä tai poluilla, jolloin jalat tottuvat pehmeään alustaan ja voin juosta maastojuoksukengillä.

Tiedän, että tauko tekee hyvää sillä nyt jo odotan taas syksyn kauden alkavan. :)

Suunnitteletteko kalenteriin treenit ja treenipäivät etukäteen? Vai menettekö fiiliksen mukaan?

You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Reissujen ja muun hässäkän aikaan onkin tosiaan hankalampi saada treenit tehtyä! Minä suunnittelen viikon suurinpiirtein siten, että kuormittavimmat harjoitukset eivät olisi peräkkäisinä päivinä. Helppoa peruskestävyysharjoittelua tulee mulla ehdottomasti eniten, vaikka rytmitys meneekin vauhtikestävyyslenkkien ja pitkien mukaan. Tarkempia päiviä tai ajankohtia en päätä etukäteen, kun juoksen pääasiassa koirien kanssa, tulee lenkit joka tapauksessa tehtyä. Fiiliksen mukaan lepopäivät, tyypillisesti kaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla on kyllä hyvä kun voit ulkoiluttaa koirat juosten. Varsinkin jos käy kaikkien kanssa erikseen niin saa helposti kilometrejä.

      Poista

Like us on Facebook

Subscribe