Viikko 16

maanantaina, huhtikuuta 25, 2016



On taas aika katsoa miten viime viikon treenit sujui ja mitä kaikkea tuli tehtyä. Olen tosi tyytyväinen näihin treeniviikkoihin, joissa on sekä juoksua, että lihaskuntoa. On ollut mahtavaa huomata,ettei niiden yhdistäminen ole ollutkaan niin hankalaa kuin miltä se on itsestä tuntunut. Olen pelännyt,että lihaksen menee lihaskuntotreeneistä niin jumiin,etten pysty moneen päivään juoksemaan mutta eihän se nyt ihan niin ole ollut. Toki lihakset ovat jo varmaan tottuneet tämän tyyppisiin treeneihin minkä takia eivät kaikesta menekään enää jumiin. Myös palautumisen huomaan nopeutuneen.

Se mitä treenit vielä kaipaavat on niitä pitkiä hidastempoisia juoksulenkkejä. Jotenkin niistä vaan tulee helpoiten nipistettyä jos on kiirettä koska vieväthän ne paljon enemmän aikaa kuin perus lenkki.  Huomaan,että vaikka vauhtikestävyys on parantunut niin enää en osaa sanoa,että millä vauhdilla jaksaisin pitkäkestoisempia lenkkejä tehdä. Vauhti vetää sahalaitaisesti ylös alas ja esimerkiksi maratonia ajatellen se on huono homma. Pitäisi pystyä vetämään  samaa vauhtia pitkään jotta jaksaa paremmin. Vauhtimuutokset kuluttaa energiaa enemmän ja todennäköisesti loppu ajassa näkyy energian loppuminen kesken kaiken. Tasan neljän viikon päästä olen taas juoksemassa maratonia ja sitä ennen pitäisi skarpata noiden pitkien lenkkien kanssa, että tietää vähän millaista tulosta lähdetään tavoittelemaan.


Maanantaina oli juoksutreenit Paavo Nurmi stadionilla. Alkuun lämmittelyä ja sitten 5 kilometrin juoksu ns. omaan vauhtiin. Ensimmäinen jänis lähti aikaan 5 min/km ja seuraava jänis 6 min/km ja muita ei ollut. Noista tai noiden väliltä piti valita vauhti. Lähdin kutosen vauhtiin mutta juoksukouluun ohjaajan sanottua, että mene vaan edelle, että tää on ihan liian hidas vauhti sulle niin kivittämään edelle. Ja onneksi lähdin. Aurinko porotti todella lämpimästi vaikka juoksin ilman takkia. Onneksi tajusin jättää sen pois. Suuta kuivasi ja teki mieli vettä jota mulla ei tietty ollut mukana koska yleensä näissä juoksutreeneissä en ole vettä kaivannut.  Juoksin porukassa mikä helpotti juoksemista. Vauhti pysyi suht tasaisena koko juoksun. Ehdin jo kiihdyttämään maalisuoralla ja luulin tulleeni maaliin kunnes mieheni joka juoksi perässäni tokaisi, että sulla on vielä yksi kierros jäljellä eli ei muuta kuin uusi spurtti päälle ja ottamaan porukkani kiinni. Viimeinen kierros meni nopeasti ja taas maalisuoralla kiihdytin loppuun asti.  Keskivauhtini oli 5:27min/ km, mihin olen erittäin tyytyväinen. Olisin ehkä jopa voinut kiriä vauhtia jos olisin saanut jossain välissä vettä.  Tämä oli hyvä treeni tulevaa lauantain kympin juoksukisaa ajatellen.

Tiistaiksi oli järjestetty Vauhtisammakon challengen bonus treenikerta jonne oli saapunut vain kuusi reipasta treenaajaa ohjaajan lisäksi. Jokainen sai valita ennen itselle sopivan kokoisen kahvakuulan jolla tulisimme tekemään etuheilautusta sekö trusher- liikettä. Otin 12 kiloisen koska oletin sillä jaksavani tehdä 10 sarjan toistoa.  Päästyämme vartiovuorenmäelle otettiin alkulämmittelyt ja saimme kuulla päivän agendan. Tulossa oli 30 minuutin treeni jossa vaihdetaan pisteeltä pisteelle. Pisteet koostuivat erilaisista liikkeistä mm askelkyykkykävelyä, tasahyppyjä portaat ylös, punnerruksia, lankkukävely, etuheilautusta. Liikkeitä hieman vaihdettiin treenin aikana. Puolessa välissä treeniä alkoi satamaan vettä kaatamalla mutta ei se tuntunut hidastavan kenenkään tahtia. Kaikki vetivät täysillä loppuun asti. Heti treenin loputtua otettiin kahvakuulat kainaloon ja lähdettiin tallustamaan kohti Vauhtisammakon tiloja ja sieltä lähdin suoraan kotiin sillä olin kuin uitettu rotta. Vettä vaan valui vaatteista ja hiuksista.  Oli taas kerran ihan mahtava treeni josta jäi kiva fiilis vaikka treeni tuntui rankalta sitä suorittaessa.


Torstaina alkoikin itselle ihan uuden porukan treenit tosin Vauhtisammakolla sekin mutta nyt mukana olisi vain naisia. Kyseessä oli naisten rempparyhmän treenit. Halusin saada lihaskuntotreeniä mukaan viikkoihin challengen loputtua ja tämä osui sopivasti. Porukka jaettiin kahden ja kolmen hengen joukkueisiin joissa suoritettiin vuorotellen lihaskuntoliikkeitä ja juoksua. Hyvin tehokasta ja voin kertoa,että vasemman käden kyynärvarsi on kipeä edelleen näistä treeneistä enkä tiedä edes mistä liikkeestä niin otti nokkiinsa. Tällä kertaa vältyttiin sateelta mutta ei paistanut kyllä aurinkokaan.

Lauantaina olikin sitten totiset paikat kun piti kisata Aurajoen yöjuoksussa kympin matkalla. Eniten pelotti juoksuajankohta nimittäin klo 22.00 olen useimmiten nukkumassa mutta nyt piti pystyä juoksemaan. Täältä voit lukea pidemmän tarinan miten tuo juoksu sujui. Itse olen todella tyytyväinen tulokseeni 0:53:50 sillä alle tunti oli tavoitteeni.

Miten teidän viikko on alkanut? :)

You Might Also Like

0 kommenttia

Like us on Facebook

Subscribe