Eroon junnaavasta juoksusta

29 maaliskuuta





Kirjoittelin aiheesta Junnaava juoksija vanhaan blogiini marraskuussa 2014 ja ajattelin, että nyt on hyvä aika tsekata mitä muutosta juoksurintamalla on tapahtunut parin vuoden aikana.


Olin kirjoittanut näin:

Sykesportin sivulta löytyi juttu juoksuvaihteista jonka on kirjoittanut juoksukoulu Vauhtisammakon perustaja Mikko Liukka.  Tekstissä pohditaan aloittelevan juoksijan, keskivertojuoksijan,  kokeneemman juoksijan ja junnaavan juoksijan välistä eroa. 

Sitten päästäänkin itse aiheeseen eli miksi mä tartuin tähän asiaan. Hyvin helppo syy. Mä olen junnaavan juoksija. Mikko sen jutussaan kertoi. :D Mä vedän aina lenkit samalla vauhdilla vaikka lenkkiä vaihtelenkin. Vauhti toki vaihtuu lenkin aikana mutta periaatteessa vedän sellasta 5.30-6.00 min/km vauhtia kaikki lenkit. Nämä lenkit ei juurikaan kehitä vaan kunto pysyy kohdallaan.Mä kuitenkin haluan kehittyä juoksijana.




Jutussa oli 7 hyvää pointtia päästä pois noidankehästä, joista mä olen muutaman jo tehnyt. Hyvä mä! :)  Kuten aloittanut kuntosaliharjoittelun ja liittynyt Vauhtisammakoihin. Selittelyitä löytyy silti edelleen.;)  Seuraavaksi tavoitteeksi otan 3 eli pyrin ottamaan lyhyitä vetoja kesken lenkkien. Tämä innostaa varmasti myös koiraa joka kulkee lenkeillä mukana.  Pitäisi ottaa tavoitteeksi käydä ilman koiraankin lenkillä mutta eihän sitä voi jättää kotiin kun toinen anovalla katseella tuijottaa ovensuussa.:D


  1. Aloita voimaharjoittelu.
  2. Opettele parempi juoksutekniikka (junnaus on heikentänyt sitä täysin varmasti).
  3. Juokse lyhyitä teräviä vetoja.
  4. Yhdistä kävelyä ja juoksua.
  5. Juokse alkuun entisellä junnausvauhdilla korkeintaan yksi lenkki viikossa.
  6. Liity johonkin juoksuporukkaan, jossa SINUN ON PAKKO juosta erilaisilla vauhdeilla.
  7. ÄLÄ SELITTELE! 




Sitten päästäänkin tämän hetkiseen tilanteeseen. Oikeastaan kaikki kohdat ovat saaneet tuulta purjeisiin mutta parantamisen varaa on aina.

1. Osallistuminen vauhtisammakon challengeen on tuonut viikottain 1-2 lihaskuntotreeniä, johon olen ollut todella tyytyväinen. Ostettiin kotiin myös 12 kilon kahvakuula, jolla on tullut heiluttua 1-2 viikossa myös. Vielä pitäisi ostaa muutama isompi kuula. 

2. Juoksutekniikkaa taas on käyty läpi juoksukoulussa. Tekemistä on vielä askeltamisessa ja käsien liikkeessä. On kyllä hyvä, että aina välillä joku muistuttelee hyvästä juoksutekniikasta sillä nopeasti sitä tottuu juoksemaan miten sattuu.

3. Juoksukoulun myötä olen päässyt tekemään vetoja. Ei niitä kyllä tule yksinään tehtyä vieläkään mutta edistystä on jo se, että niitä tulee 1-2 kertaa viikossa tehtyä. Voin jopa sanoa tykkääväni nopeista lyhyistä vedoista.

4. Tämän kanssa olisi eniten vielä tekemistä.Kyllähän lenkillä aina muutama askel kävelyä silloin tällöin tulee otettua kun koira tekee tarpeitaan tai tulee otettua kuvia lenkin aikana mutta tietoisesti en ole kyllä yhdistänyt kävelyä ja juoksua.  Tämä osio vaatii siis vielä treeniä!

5. Junnauslenkit. Mihinköhän nämä ovat jääneet?  Kaiken muun treenin ohella on nämä junnauslenkit ns. palautuslenkit jääneet todella vähälle. Yksin lähteminen pitkälle lenkille vaatii kuitenkin hieman enmmän motivaatiota kuin juoksukouluun lähteminen. Myöskin pitkät palauttelevat lenkit vaativat paljon enemmän aikaa, sillä 20 kilsan lenkkiin kuluu helposti yli 2h.  Aiemmin kun ei tullut muuta tehtyä kuin näitä junnauslenkkejä niin jaksoi myös ihan erilailla vetää 10-15 kilsan lenkkejä useasti  viikossa. 

6. Tällä hetkellä olen ilmoittautuneena neljään eri treeniporukkaan. Osa loppuu kun toiset alkaa,joten koko ajan tulee olemaan jonkinlaista treeniä. Suurimmaksi osaksi kuitenkin juoksua. Näissä eri treeniporukoissa on tullut treenattua ja tullaan treenaamaan hyvin erilaisia treenejä. On tehty mäkivetoja,tasamaavetoja, kuntopiiriä ja vauhtileikittelyä. Yhdessä treeniporukassa tullaan treenaamaan kaikki treenit koiran kanssa.

7. Tässä kohdassa on vieläkin parantamisen varaa mutta huikean harppauksen olen jo tehnyt.  Tekosyyt treeneihin lähtemiselle ovat historiaa. Se mikä myös on auttanut tässä on se,että käydään miehen kanssa yhdessä. Omat treenit ovat monesti heti töiden jälkeen ja juoksukoulun treenit omien treenien jälkeen, jolloin ei tule myöskään lähdettyä kotiin treenejä ennen tai treenien välissä sillä silloin houkutus kotiin jäämiselle on aina suuri. 

Itse olen saanut paljon enemmän irti itsestäni juoksukoulussa kuin, että olisin taapertanut menemään yksinäni. On huippua huomata kuinka kovaa sitä oikein pystyykään menemään kuin oikein yrittää ja joku pakottaa menemään lujaa. Yksinäni en haastaisi itseäni ihan tuohon malliin mutta itsensä rääkkäämisestä on taatusti hyötyä tulevissa juoksukisoissa.  Se, ettei luovuta heti kun tuntuu pahalta on myös asia johon oppii vain tekemällä sitä kamalaa treeniä. Mä olen aina ollut mukavuudenhaluinen ja hidastanut tahtia heti kun tuntuu pahalta. Juoksukoulun treenien myötä olen pystynyt antamaan enemmän itsestäni ja menemään mukavuus alueiden ulkopuolelle. Tämän ei ollut tarkoitus olla mikään ylistyspuhe juoksukoulusta mutta olen vain niin kertakaikkisen tyytyväinen omiin tuloksiin. :)

 

You Might Also Like

0 kommenttia

Like us on Facebook

Subscribe