Alemmuuskompleksi

02 lokakuuta

Säästämisen aiheuttama ahdistus.  Aina välillä iskee varsinkin töissä sellainen olo,etten kuulu joukkoon. Kahvipöytäkeskusteluissa kun puheenaiheena pyörivät rahastot,osakkeet ja sijoittaminen on mun aika häipyä keskusteluista. Mielellään niitä kuulisin mutta nousee niskakarvat pystyyn kun meillä ei todellakaan ole varaa heittää pari tonttua esim osakkeisiin tai ostaa sijoituskämppä. Juu ei onnistu, kun saisi joskus maksettua nykyisenkin kämpän lainan niin olen super onnellinen.

Jäinkin tätä tänään miettimään,että onko sillä kasvatuksella sitten väliä miten käyttydytään aikuisena rahan kanssa. Meillä ei ole koti kotonakaan koskaan kylvetty rahassa enkä muista,että olisi mitenkään sijoittamistakaan harrastettu osakkeisiin tms.  Mä olen aina ollut vähän sellainen,että kaikki mikä tulee myös menee-ihminen eikä mun vanhemmat ole mua mitenkään neuvoneet säästämään tai avamaan säästötiliä yms. Mä haluan myös nauttia elämästä ilman suurempia paineita ja ostaa jotain jos siltä tuntuu. Onko siinäkään mitään järkeä,että eläkeikäisenä voisin kylpeä rahassa eikä olisi mitään mihin käyttää niitä? Joo olisi se varmasti lapsille kiva perintö saada rahaakin eikä vain velkoja.:D Mutta siis asiaan. Töissä kun tästä on puhuttu niin tuntuu,että monen vanhemmat ovat jo lapsilleen opettaneet aikuisiän lähestyessä mihin kannattaa sijoittaa ja mitä rahoille muutenkin kannattaa tehdä. Olen ollut aika huuli pyöreänä kahvitauoilla,koska mun kaveripiireissä ei yksinkertaisesti ole tämmöisistä aiheista koskaan edes puhuttu saati mietitty.

Elämähän olisi helppoa jos vanhemmat olisivat avustaneet ostamaan ensimmäisen asunnon tai ostaneet auton vaikka valmistujaislahjaksi mutta kun kaikki on tarvinnut hankkia itse ja maksaa itse. Elämä opettaa sanotaan ja näinhän se menee. Fiksuna oltaisiin odotettu muutama vuosi lasten hankinnan kanssa ja saatu säästöön rahaa, mutta elämä on sujunut näinkin ja hengissä ollaan vaikka aikamoista vuoristorataa on ollut. Pahin pelkoni on kuitenkin vasta edessä kun lapset haluavat alkaa harrastamaan. Apua! Eihän lapselle voi sanoa,että "et muuten aloita taitoluistelua tai jääkiekkoa koska ne maksaa liikaa, et miten olis toi partio".  Lasten harrastuksiin saa kuulemma upotettua huimat summat kun ns. kunnon joukkueissa harrastetaan. Siinä ei paljon saa kodinkoneet tai auto hajota,että saa vuosimaksut lasten harrastuksiin maksettua.

Toisaalta säästämisen tuskaa en kärsi vain minä vaan koko Suomi jos uutisia katsoo ja lehtiä lukee.  Meidän perhe elää nyt pahimpia ruuhkavuosia ja se näkyy koko perheen dynamiikassa. Rahaa pitää pystyä upottamaan niin moneen paikkaan koska ei ole syntynyt kultalusikka suussa, että välillä oikein kauhistuttaa. Kyllä sitä muistaa pyytäneensä vanhemmilta rahaa ja aina sitä sai muutaman kympin (markoissa) jos tarvitsi. Entä nyt kun 20€ ei riitä tyyliin mihinkään? Millaiseksi rahahanaksi sitä vielä joutuu muuttumaan lasten kasvettua teini-ikään? APUA!

Koetteko te säästämsien helpoksi vai vaikeaksi? Mitkä on teidän parhaat säästövinkit?

You Might Also Like

0 kommenttia

Like us on Facebook

Subscribe