Vitamiinien villi viidakko jossa pätee viidakon lait

maanantaina, maaliskuuta 09, 2015

En tiedä olenko ainoa ihminen joka vetää kaikki mahdolliset vitamiini- ja kivennäispillerit samaan aikaan.  Itseasiassa mietin tätä asiaa jo viime viikolla kun katsoin purkkien määrää mitä kaikkea pillereitä sitä tulee napsittua päivässä.  Voiko kaikkia ottaa samaan aikaan ja onkohan niissä joitain muitakin rajoituksia? Nopealla googlettelulla selvisi,että on myös tärkeää huomioida milloin ottaa pillerit. Minä kun pelkäsin vain niiden kumoavan toistensa vaikutuksia, mutta näköjään uutta oppii aina. Olen sentään osannut ottaa pillerit ruokailun yhteydessä niin kuin kuuluukin.

Jossain palstalla luki, että rasvaliukoiset kannattaa ottaa samaan aikaan ja vesiliukoiset omana porukkana. Seuraavan artikkelin kun luin niin sanottiin,että kaikki vaan samalla kertaa ruuan yhteydessä joten ei tästä pilleri viidakosta oikein mitään tolkkua ota. Jatkan siis samaan malliin kunnes saan jostain joskus paremman vastauksen kysymykseeni: Kannattaako kaikki pillerit ottaa samaan aikaan?


Allaoleva pätkä tähän ihan vain muistinvirkistykseksi. Tuppaa aina välillä unohtumaan nämä joten nyt pysyvät tallessa ja on helppo käydä kurkkaamassa, että mitkä nyt oli mitäkin nappuloita. Vesiliukoisella tarkoitetaan sellaista vitamiinia (C-ja B-ryhmän vitamiinit), joka ei varastoidu kehoon vaan poistuu virtsan mukana. Rasvaliukoiset vitamiinit ( D-,A-,K- ja E-vitamiinit) puolestaan varastoituvat muun muassa rasvakudokseen, maksaan, lihaksistoon ja aivoihin ja imeytyvät parhaiten rasvapitoisen ruuan kanssa mutta vesiliukoiset voi myös napata syömisen ohella koska silloin mahahappojen määrä lisääntyy ja imeytyminen ohutsuolessa paranee. Aamulla otetusta vitamiinista saa parhaimman hyödyn irti kun keho saa heti otettua sen käyttöön.

Mitäs kaikkia nappuloita mä sitten syön niin tässäpä listaa. Jokaisen vitamiini ja kivennäisaineen alla on faktatietoa lähdetietoineen jos jotakuta kiinnostaa lukea enemmän.:)

Magnesiumia syön koska muuten kärsin jatkuvista suonenvedoista ja niihin ei ole kiva herätä yöllä. Alunperin ostin magnesiumia koska luin,että se auttaa uupumukseen ja väsymykseen johon se kyllä auttoikin sillä hetkellä tai sitten vaikutus oli lumetta.:D Magnesium on elimistön tärkein kivennäisaine, jolla on ratkaiseva vaikutus energiaa vaativissa elintoiminnoissa. Magnesium osallistuu lihasten supistukseen, hermoston toimintaan sekä 320 entsyymireaktioon kehossa. Magnesiumia tarvitaan mm. sydämelle, verenkierrolle, hermostolle, lihaksille, luustolle ja solujen uudistumiseen.  lähde .Krooninen stressi vähentää magnesiumia kehossa ja tämä huonontaa kykyä rentoutua ja nukkua syvästi. lähde

C-vitamiinia ostin vasta tällä viikolla ensimmäisen purnukan.  C-vitamiini on monille tarpeen, se vaikuttaa mm. immuunipuolustukseen ja stressihormonien tuotantoon, sitä voi ottaa esim. Hyvin suuria määriä C-vitamiinia ei pidä ottaa, koska ne voivat vaikuttaa kilpirauhashormonituotantoon. lähde

D-vitamiini on tärkeä vitsku joka on ollut mulla käytössä jo jonkin aikaa.
D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin ja fosforin imeytymiseen ja hyväksikäyttöön. Se on välttämätöntä luiden ja hampaiden kasvulle, kehittymiselle sekä lapsilla että aikuisilla. Aktiivisessa muodossaan D-vitamiini toimii yhteistyössä kalsiumin kanssa edistäen luiden muodostumista.lähde

Seleeni on myös uusi tuttavuus ja luin,että siitä voisi olla hyötyä jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa joten päätin ostaa sitä testikäyttöön. Useilla hypotyreoosipotilailla on seleenin puute. Seleeniä tarvitaan T4-hormonin muuttumisessa T3-hormoniksi ja se voi vähentää kilpirauhasvasta-aineita. lähde

Sinkin otin ruokavaliooni koska se vaikuttaa kilpirauhashormonien tuottamiseen. Sinkki on elintärkeä hivenaine. Erityisesti sitä tarvitaan kehon immuunisysteemissä, koska se on monen immuniteettiin vaikuttavan entsyymisysteemin rakenneosa. Sinkillä on myös tärkeä merkitys insuliinin aineenvaihdunnassa. lähde

Omega-3-rasvahappoja olen syönyt jo pitkään koska ne ovat välttämättömiä kilpirauhasen normaalitoiminnalle. Rasva on runsaasti energiaa sisältävä ravintoaine, jolla on tärkeä rooli kropan perustoimintojen ylläpitämisessä. Rasva toimii energiavarastona, iskunvaimentimena, se suojaa elimiä ja ylläpitää kehonlämpöä. lähde

Syöttekö te ravintolisiä? Tuntuuko, että niistä on ollut apua?

Pähkinät ovat kunnon terveyspommeja joista saa mm. B-ja E-vitamiinia.Mä ainakin rakastan pähkinöitä!




You Might Also Like

1 kommenttia

  1. Kiinnostava postaus! Minä syön 50 mikrogrammaa D-vitamiinia ja 500mg kalsiumia (lääkärin märäyksellä, osteoporoosidiagnoosin takia). Lisäksi syön kalaöljyä omegan vuoksi ja magnesium + B-vitamiinin. Maitohappobakteerin nappaan aina kun muistan. En ole kyllä koskaan ajatellut milloin ravintolisät pitäisi ottaa... Olen aina ottanut ne illalla, hmm...

    VastaaPoista

Like us on Facebook

Subscribe