Juoksijan polvi

torstaina, lokakuuta 16, 2014

Mulla ei ole koskaan ollut polvien kanssa mitään ongelmia kunnes nyt aloittaessani juoksemisen. Olen suoraan sanottuna aina ihmetellyt miten kaikilla mun tutuilla voi olla polvivaivaa ja tosi monen polvet on operoitu. Mun polven vaiva alkoi Vauhtisammakon järjestämän yöviestin jälkeen kun polvi osui asfalttiin. Kosketus ei ollut edes kova koska polveen ei tullut kuin pieni nirhauma eikä edes mustelmaa. Tämän illan jälkeen alkoivat kuitenkin polvisäryt.

Mun polvi on ollut parempi kun aloitin kunnon venyttelyt ja olen käynyt kerran viikossa hierojan käsittelyssä.  Juoksun aikana voi välillä tuntua pientä särkyä polven ulkosyrjällä ja kun lähdin googlesta tätä vaivaa etsimään niin löytyi paljonkin tietoa vaivasta nimeltä juoksijan polvi. Hah,heti löytyi vaivaani syy. Mä olen juoksija ja mun ongelmana on polvet tai toisin sanoen pelkkä vasen polvi.



Juoksijan polvi oireilee nimenomaan polven ulkosyrjässä kipuna ja voi olla vaikeaa saada kyseinen vaiva parantumaan. Kipu syntyy kun reiden ulkosivulla sääriluun ja lonkan välillä kulkeva IT-jänne kiristyy ja alkaa hangata polven ulkosivulla reisiluun kyhmyyn.  Kipu alkaa astettain  polven ulkosyrjällä mutta voi heihastua myös sääreen ja /tai nousta ylös reiden ulkosivullekin.  Myös lonkan ulkosyrjällä olevan limapussi voi tulehtua oireiden mennessä yhä pahemmaksi. Kipu alkaa useimmiten puolen tunnin juoksun jälkeen ja helppaa heti kun lopettaa juoksun.

Mä olen välillä pystynyt vetämään tunnin lenkin ihan hyvin ilman kipua ja välillä puoli tuntiakin on ollut liikaa. Kivu ollessa pahimmillaan pystyy hetken vetämään täysillä mutta sitten tuntuu, että jalka lähtee alta. Hitaasti hölkkääminen ei onnistu kipeällä jalalla yhtään kun taas kävely luonnistuu. Vaiva on ollut tosi outoa, mutta tosiaan levossa helpottunut.  Jonkun rasittavan lenkin jälkeen on seuraavan päivä ollut vielä tosi tuskaa kun polvi on jomottanut niin, että buranaa saa vetää kaksin käsin ja pitää kylmäpussia sekä laittaa kipugeeliä, että hieman kipu hellittää.  Kivun ollessa pahimmillaan on pakko levätä ja antaa polven toipua rauhassa. Toipuminen voi nimittäin kestää neljästä kuuteen viikkoon.

Luin, että juurikin pitkäkestoinen ja hitaasti juostu lenkki lisää IT-jänteen kireyttä ja hankausta koska jalan ylipronaatio ja siitä johtuva säären sisäkierto sekä lantion sivuttaisliike lissääntyy lihasten väsyessä.  Tälläisessa juoksussa myös polvet koukistuu niin paljon, että jänne liikkuu koko ajan edestakaisin polven luisten rakenteiden päällä.  Líukas juoksualusta myös lisää kipuun altistumista.



Jos omat keinot loppuu kivun lopettamiseksi niin kannattaa siirtyä fysioterapeutin puoleen. He opastavat oikeiden venyttelyiden tekemiseen, hierovat ja voivat tehdä lihastasapainokartoituksen.  Jos kipu jatkuu omasta hoidosta huolimatta niin lääkäri käyntikin voi olla paikallaan. Jäin kyllä ihmettelemään mitä lääkäri polvelle voi tehdä kun jossain mainittiin, että kortisoni-injektioista ei olisi mitään hyötyä. Vahvempia särkylääkkeitä toki lääkäri voi määrätä. Leikkausta ei suositella kuin ihan viime hädässä.


Tässä vielä syitä miksi juoksijan polvi voi tulla:
  • Ylipronaatio (jalka kääntyy liikaa sisäänpäin, kun se koskettaa juostessa maata)
  • Heikot tai väsyneet etureisilihakset. Etureisilihakset pitävät polvilumpion oikealla paikalla. Etureisilihasten sisäosat vastaavat erityisesti polvilumpion oikeasta toiminnasta
  • Lihasepätasapaino (heikot etureisilihakset, kireät takareisilihakset ja kireä polven itb-lihas)
  • Juokseminen kaltevilla juoksualustoilla
  • Liika harjoittelu
Kehonhuollon tärkeys tulee siis tässäkin esiin. Venytteleminen on ensiarvoisen tärkeää minkä itse monesti unohdan joko kokonaan tai teen hutiloiden. Palautuminen lenkkien jälkeen on tärkeää. Ei saa unohtaa,että kropalla kestää palautua kovasta treenistä.  Nyt otan tavaksi käydä hierojalla muutenkin kuin silloin kun on joku paikka kipeenä.  Aion venytellä lenkkien jälkeen ja pitää kropastani huolta. :)



You Might Also Like

0 kommenttia

Like us on Facebook

Subscribe